Georgia, ziua 6, 7 & 8: la mare

Încă o noapte în hostel. Mă sperie puțin fața estonianului care doarme în dreapta mea. Aștept să se trezeascâ Ioana, ne facem bagajul și plecăm spre centrul vechi.
Sub mottoul “It’s all connected”/ “Totul se leagă”, Miha și Andrei au ajuns și ei în Tbilisi. Stau la un hotel cu o terasă generoasă pe acoperiș, așa că servim cu toții micul dejun acolo. Au făcut ieri pană la mașina închiriată. Și nu, nu pe drumul dinspre Mestia, unde dădeai de bolovan din loc în loc, ci pe o străduță din capitală.
Pe la 13 mașina iese din service și plecăm toți patru spre Batumi. E important să ai un partener bun de călătorie, dar când povestea îți scoate în cale 3 cu care ești pe aceeași minte, atunci te simți cu adevărat norocos.
O călătorie de aproape 300 km în Georgia e o provocare. Traficul e haotic, drumurile extrem de proaste. Nici cel mai iscusit șofer nu poate ocoli toate deformările din asfalt, așa că ajungem la situația în care tragem pe dreapta să verificăm dacă mașinuța e întreagă. O Toyota Vito nu a fost făcută pentru drumurile acestea! Dar vorba aceea: “Don’t go gentle, it’s a rental!”
Ajungem la mare exact la momentul apusului: un apus perfect, cu un soare mare și roșiatic, care s-a scufundat liniștit în Marea Neagră.
IMG_E8933 IMG_E8935
În Batumi sosim pe noapte. Orașul e capitala de vară a Georgiei, iar în timpul președenției lui Saakashvilli s-a început transformarea lui în stațiune atractivă pentru turiștii mai înstăriți. Așadar astăzi are clădirile vechi cu eleganța perioadei belle epoque, dar și arhitectura modernă a unei locații luate parcă de pe Riviera Franceză. Și aici se găsește un Ferris Wheel, și profităm de asta pentru a vedea orașul de sus. Mi-am dorit să ajung și la statuia lui Ali și Nina, făcută după eroii romanului de dragoste al lui Kuban Said. Sunt două siluete metalice de 8 metri înălțime, care se îmbrățișează până devin o persoană. Deși partea mecanică nu funcționează când ajungem noi, mi se pare că cei doi îmbrățișaț transmit totuși atâta emoție! De fapt în toată Georgia am văzut mult mai multe cupluri îmbrățișate. Ioana spune că sunt subiectivă.
Știam că în noaptea aceasta dormim câteva ore doar, așadar am convenit să ne luăm cazare tot la un hostel. Ne costă doar 9 Gel/persoană (adică vreo 15 lei, cu mic dejun inclus!) Cu toate cunoștințele mele în turism îmi e greu să calculez cum poate fi profitabilă o afacere care practică prețuri atât de mici. Și condițiile sunt decente! Avem paturile într-un dormitor de fete amplasat la subsol. E beznă și răcoare, deci se doarme bine. Mă sperii doar atunci când o altă turistă se trezește să meargă la baie. Are o siluetă silfidică și poartă o cămașă de nopte albă și vaporoasă. Părul îi e lung, lăsat pe spate și merge cu pași mici. În lumina telefonului cu care își caută calea, pare mai degrabă o fantomă care levitează în cameră. Mă întorc pe partea cealaltă. E ok, mâine vom dormi într-un hotel de lux. Va fi seara de răsfăț a excursiei!
Plecăm rapid din hostelul în care suntem cazați și începem o sesiune de shopping. Spre deosebire de alte inițiative similare, aici cea mai mare limitare era spațiul din bagaj. Cum să mai îndeși o pereche de pantofi în rucsăceii deja plini!?
La prânz am încercat khachapuri, un fel de bărcuță din pâine cu brânză și ou la mijloc. O pregătesc pe loc, în cuptorul din mijlocul restaurantului, iar când o primești firbinte uiți de orice dietă pe care o ai sau ai avut-o.
IMG_8947 IMG_8964
Luăm autobuzul 15 spre Grădina Botanică. E amplasată la 9 km de centru, pe un deal care începe chiar din mare. Cum nu înțelegem indicațiile șoferului despre cum să cumpărăm bilet, acesta ne face semn să urcăm așa, “cu blatul”.
Intrarea la Grădina Botanică este 15 Gel (adică vreo 23 de lei). La potecile principale încă se lucrează, așadar plimbarea e cu slalom printre escavatoare și muncitori. Pare destul de ipocrită inițiativa lor eco, având în vedere că de la autobuzul din anii 70 cu care am venit, la utilajele folosite în construcție, toate poluează în stil mare. Revenim însă la sentimente mai bune când trecem pe poteci nemarcate. Grădina botanică este împărțită în sectoare: japonez, australian, caucazian samd. Traseul pe care l-am ales e foarte interesant, pentru că în cei aproape 2 kilometri îți dă senzația că faci un hike pe cel puțin 3 continente! Luăm autobuzul electric spre intrarea dinspre plajă. E un traseu pe care Ioana l-a creionat pentru că mie mi s-a demagnetizat busola internă și mă simt ca într-o parcare de mall, fără niciun simț al orientării.
Tot acolo găsim și telescaunul abandonat. Georgia are multe locuri abandonate, de la case și hoteluri la o zonă întreagă din stațiune. Acest telescaun peste care vegetația și-a recuperat teritoriul pare luat dintr-un film horror. Ne captează curiozitatea mai ceva decât întreaga grădină.
georgia excursie (58) georgia excursie (60) georgia excursie (73) georgia excursie (78)
Ajungem la mare, la acea numita “Paradise Beach” unde ne reîntâlnim cu Miha și Andrei. Realitatea corespunde așteptărilor: e un colț de plajă liniștit, unde marea se leagă de pădurea luxuriantă printr-o porțiune cu pietre frumos șlefuite. Este un singur bar, făcut din piatră și stuf, care pune muzică bună și servește mâncare și mai bună. Este locul ideal pentru a lua, toți 4, o ultimă cină pe pământ georgian.
georgia excursie (34) georgia excursie (44) georgia excursie (49) georgia excursie (52) georgia excursie (68)
Am mai fi vrut să ieșim pe seară dar începe o ploaie torențială și rămânem în hotel. Cu atât mai bine, trebuia să ne bucurăm și noi de jacuzziul de pe acoperiș. Asta am făcut seara, asta am făcut și dimineața, înainte de a ne îndrepta spre shuttle-ul spre aeroport.
angel georgia excursie (86) georgia excursie (92) georgia excursie (103) georgia excursie (114)

Concluzii

• Georgia e o țară care merită descoperită. Așadar dacă plănuiești o excursie în zonă, rezervă-ți cel puțin 5 zile să o simți cu adevărat.
  • Dacă vii aici, lasă deoparte tabieturile legate de nutriție, condiții de lux sau igienă alimentară excesivă.
  • Când găsești un localnic vorbitor de engleză, peofită de el pentru a rezolva toate dilemele zilei. Sunt atât de rari încât trebuie tratați ca peștișorii aurii.
  • Bazează-te pe cash, nu pe card. Am găsit puține locuri unde acceptau plata cu cardul. Cel mai bun curs îl găsești la casele de schimb din orașe.
  • Un buget de 200 lei/ zi e suficient pentru o cazare decentă și masă. Desigur, poți să te descurci cu mai mult sau mai puțin, în funcție de condițiile pe care le dorești și de anume “planuri neașteptate” (de bine sau de rău)
  • Țara este sigură, dar evită regiunile separatiste (Ossetia de Sud sau Abkhazia) și străduțele dubioase la ceas de seară.