Muzeul Automobilului de la Câmpulung

Muzeul Automobilului Românesc de la Câmpulung Muscel (care e alt Câmpulung decât cel Moldovenesc) nu este promovat în ghiduri turistice, nici pe Tripadvisor și nici cu indicatoare stradale. Noi am ajuns la el ca urmare a unei exclamații la decibeli înalți „Uite mașini vechi!!!”, urmată de o întoarcere impulsivă cu 180 de grade, câțiva metri mai târziu.

Muzeul auto Campulung (1

Primul lucru care te întâmpină este pancarta „Cea mai înaltă facultate este UZINA!”. Gata, te-ai întors înapoi în timp. Iar starea ți se accentuează când treci pe rând, pe la toate exponatele expoziției: de la un Olcit produs cu emblema Aro (deci 4 x 4), la micuțul Lăstun (care pare chiar mai micuț decât cel pe care ți-l aminteai). Vei vedea acolo și o Dacie gândită ca mașină de pompieri și unul dintre cele 8 modele de ARO gândit pentru transportul bunurilor de valoare. Mi se pare un exponat cu atât mai valoros cu cât parbrizul are urme de gloanțe în el.

tRANSFAGARASAN ROADTRIP (24)

Muzeul auto Campulung (1)

Găsim și un Ford, care pare nelalocul lui în expoziție. Alex este trist văzându-i caroseria atât de mâncată de rugină. Aflăm cu această ocazie că în anii 30, în România se produceau Forduri V8. Mai mult, unul dintre aceste modele, condus de Petre Cristea, a câștigat Raliul de la Monte Carlo în 1935. Eu nu știam nici măcar că România a avut vreodată un pilot înscris la acest concurs, cu atât mai puțin că l-a și câștigat. Puteți citi mai multe despre asta pe articolul de aici.

Muzeul auto Campulung (13)

La fel de surprinzător ca prezența unui Ford la Muzeul Automobilului Românesc ni s-a părut și statuia lui Constantin Noica de la intrare. Ne întâlnim cu domnul Emil Hagi, care este curatorul muzeului și totodoată unul dintre fondatorii organizației care a pus pe picioare acest proiect. Un om cu care ai fi stat la povești zile întregi! Dânsul ne-a dat mai multe explicații. Se pare că statuia a fost comandată unui sculptor ce este membru în clubul lor, iar la final nu a mai fost dorită. Pentru că Noica a locuit mult timp la Câmpulung Muscel, iar mulți din club l-au cunoscut, membrii s-au decis să facă ei o chetă pentru a păstra statuia la muzeu. Mai găsești acolo uniformele de la uzina constructoare de mașini, almanahuri din anii 60, 70 sau 80, povestea echipajului românesc în traversarea „Continentului Negru” și o Mobră veritabilă. Înrămate pe pereți sunt și afișe de la vechi raliuri, care te fac să privești cu nostalgie anii aceia ai publicității.

Muzeul auto Campulung (3) Muzeul auto Campulung (5) Muzeul auto Campulung (7) Muzeul auto Campulung (8)

Intrarea în muzeu este gratuită. Totuși, o cutie de donații te încurajează să le susții proiectul. Și merită susținut. Ar merita transformat într-un adevărat muzeu auto. Îmi amintesc de cele câteva ore petrecute la Lane Motor Museum când am făcut city break-ul în Nashville.

Muzeul este pe DN73, Câmpulung 115100. Nu aș merge până în Câmpulung exclusiv pentru el, dar dacă ești în zonă merită să te oprești! Chiar și dacă nu ești foarte pasionat de mașini, vei ajunge să le privești cu alți ochi. Și să alergi pe străzi lăturalnice când vezi câte un exemplar deosebit. 

ford

Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 + eighteen =